OM YOGASKOLAN

Foto/copyright: Maria Modig

HELA KROPPEN I BALANS!

Våra kroppar är skapta för rörelse. Varje dag. Varje år. Hela livet.

Helenas vision är att få din kropp, din själ och ditt sinne i balans.

Rent fysiskt, strukturellt tar hon hjälp av sitt brinnande engagemang och kunskap om hur människan hänger samman i en enhet och att alla delarna i kedjan måste samverka. Din rörelse börjar vid dina fötter och transporteras sedan vidare upp i din kropp. Din onda skuldra, eller ömma bröstrygg, kanske inte alls behöver krångla, om det bara vore så att dina fötter kom i en perfekt balans.

Med en holistisk syn på träning och hälsa ser Helena helheten. Hjärtat, huvudet och kroppen ska hänga ihop som en enhet, ett fungerande system.

Du är

kanske en person som vill ha en fysisk alert kropp, men samtidigt vara tillfreds, harmonisk och finna ett stort lugn i dig. Du får gärna vara nyfiken av dig. Fråga. Vilja förstå. Utvecklas!

Du rör dig kanske över de olika träningsintensiteternas gränser med självklarhet, nyfikenhet och lyhördhet. Du ser all sorts träning som en krydda till din huvudpassion. En krydda som förbättrar och stärker det du redan kan ännu mer.

Vår filosofi

handlar om att blanda det starka och kraftfulla med en medveten närvaro och harmoni. Vi vill se människor som är starka, flexibla och funktionella i såväl kroppen, som inuti. Motsatsförhållanden existerar inte. Hela kroppen i balans!

Kilafors Yogaskola

erbjuder såväl lektioner i klassisk yoga och rörelseträning med fokus på närvaro, acceptans och harmoni som personlig strukturell analys av din kropp, som ett system och metoder (för eget praktiserande samt fasciell manipulation) för att locka fram dina dolda potentialer i just ditt rörelse-maskineri.

Tillsammans utformar vi din plan för hur du kan få hela din kropp att komma i balans, utifrån dina förutsättningar och önskemål.

Helena Hammarberg

HELA KROPPEN I BALANS!

Jag har under mer än tjugo år haft förmånen att få möta människor och instruera dessa till rörelse inom gruppträningsverksamhet. Möten som ger mig stor energi och glädje. Jag är bland annat utbildad inom jympa, dans/step/aerobic, skivstångsträning, funktionell träning, core, rörlighet, box och högintensiv intervallträning.

Jag är dessutom skolad inom Satyananda Yoga Sverige (2-årig utbildning). En holistisk form av klassisk yoga som betonar hela människan. En rik och bred yogatradition med rötter i Indien som har funnits i Sverige sedan 1979 och passar alla.

Mitt intresse för barn och ungdomar har dessutom gjort att jag valt att utbilda mig inom Barn- och Ungdomsyoga vid Kids Yoga Foundation.

För mig handlar yogan om:

NÄRVARO • MEDVETENHET • BALANS

Närvaron i varje stund, här och nu.

Medvetenheten om kropp, själ och sinne.

Balansen i kroppen, i livet, i alltet.

Mitt stora intresse och engagemang för kroppar, muskler, strukturer och kroppen som en enhet/system har gjort att jag valt att förkovra mig i en utbildning från Aspera Education, Aspera Movement System, (Get Your Fascia Straight). Utbildningen har gett mig stor förståelse och teori om vad som sker, eller inte sker, i våra kroppar under rörelse. AMS har gett mig verktyg för avläsning, bedömning och formgivning av interventioner för att kanske utveckla din kinestiska förmåga, rörelsepotential eller minska din smärtproblematik.

I kombination med detta arbetar jag även med så kallad fascial manipulation (Yin Fascial Release), vilket är en manuell teknik där jag skapar förändring i den mänskliga kroppen via bindväven, (fascian).

Foto/copyright: Maria Modig